يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸ ,26 May 2019
 
 
بهروزی در گفت‌وگو با فانا مطرح کرد:
بازخوردهای مثبت جامعه پزشکی و بیماران درباره داروی لوپارکین
 
مدیر بازاریابی شرکت داروسازی کوثر گفت: بازخوردهای جامعه پزشکی و بیماران درباره داروی لوپارکین بسیار مثبت بوده است.
 
خبرنگار فانا با دکتر میلاد بهروزی مدیر بازاریابی شرکت داروسازی کوثر در حاشیه بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

هدف از حضور شرکت داروسازی کوثر در بیست و ششمین کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی چه بود؟

اردیبهشت ماه سال گذشته بود که داروی لوپارکین (ترکیب لوودوپا+ بنسرازید) را برای اولین بار در ایران رونمایی کردیم که به‌عنوان اصلی‌ترین داروی درمان پارکینسون شناخته می‌شود. پارکیسنون پس از MS، شایع‌ترین بیماری مغز و اعصاب به‌شمار می‌رود. حدود ۱۰ سال نوع برند اصلی این دارو به نام مادوپار در بازار وجود داشت و داروی نام‌آشنایی هم محسوب می‌شد اما به‌دلیل پیچیدگی‌هایی که در فرمولاسیون این دارو، تاکنون نوع ایرانی آن تولید نشده بود. در یکی دو سال اخیر نیز مشکلات ناشی از تحریم و تامین ارز باعث اخلال در تامین نمونه خارجی و کمبود در بازار شده بود. خوشبختانه توانستیم به‌موقع محصول خود را به بازار دارویی ایران و بیماران پارکینسون معرفی کنیم تا مشکلات وجود آمده در تامین داروی برند را کاهش دهیم. کنگره نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی نیز که در آن حضور پیدا کردیم، بزرگترین رویداد سال در زمینه نورولوژی است و فرصت مناسبی است برای معرفی داروهای مغز و اعصاب به پزشکان. داروسازی کوثر نیز امسال حضور فعالی در کنگره داشت و داروی لوپارکین را به جامعه پزشکی معرفی کرد تا به افزایش دسترسی بیماران به این دارو و بالا رفتن میزان رضایت بیماران کمک کند.

بازخوردهای جامعه پزشکی و بیماران از مصرف لوپارکین تاکنون چطور بوده است؟

خوشبختانه بسیار خوب بوده است و اکثر پزشکان که تجربه تجویز لوپارکین در طول این‌ یک سال را داشتند، همان اثری را دیدند که پیشتر از داروی برند اصلی توقع داشتند. دارودرمانی برای بیماران پارکینسون به شدت حیاتی است بطوریکه اگر حتی چند دوز از نیاز روزانه را مصرف نکنند، علائم نشان داده و خصوصا مشکلات حرکتیشان عود می‌کند. بنابراین اگر داروی لوپارکین از کیفیت لازم برخوردار نباشد خیلی زود بازخورد منفی خود را از طرف بیمار و پزشک نشان داده و پس زده می‌شود و ما در طول این ‌یک سال مدام از مراکز درمانی و پزشکان KOL این حوزه فیدبک داروی خود را پیگیری می‌کردیم. از طرفی بیماران پارکینسون وقتی دارویشان عوض می‌شود، فکر می‌کنند دارو جدید اثربخشی داروی قبلی را ندارد که به این حالت پلاسبو افکت منفی می‌گویند. ما تلاش کردیم علاوه بر مشابهت کیفی، از نظر ظاهری نیز داروی لوپارکین مشابه داروی برند باشد تا اثرگذاری منفی روی بیماران نگذارد. در چند سانتر اصلی پارکینسون مانند بیمارستان رسول و امام خمینی به تناوب اطلاعات گرفته‌ایم و بازخوردها بسیار خوب بوده است. پزشکان در این کنگره نیز بازخوردهای خوبی درباره لوپارکین ‌به ما دادند و انگیزه ما بیشتر شد تا حجم تولید این دارو را افزایش دهیم و نیاز بازار به‌خصوص در شهرستان‌ها را بیش از پیش تامین کنیم. البته بعد از عید تولید عمده‌ای داشته‌ایم و در حال حاضر دارو به مقدار کافی در بازار موجود است و در عین حال درصدد افزایش تولید نیز هستیم تا بیماران بتوانند با آسودگی خاطر بیشتری به درمان خود ادامه دهند.

وضعیت تامین داروی برند خارجی چطور است؟

داروی برند خارجی بیشتر به‌صورت مسافری و قاچاق وارد می‌شود و قطره چکانی در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. البته میزان واردات آن در حدی نیست که نیاز بیماران را تامین کند. آن هم درحالی‌که عرض کردم داروی بیماران پارکینسون باید همیشه در دسترس باشد.

مطالعات پست مارکتینگ دارو هم انجام می‌شود؟

بله. چرا که یکی از وظایف مهم واحد بازاریابی همین است، چه از نظر فرمولاسیون و بازخوردهایی که می‌گیریم و با کمیته تحقیقات شرکت مطرح می‌کنیم و به راه‌حل‌هایی برای بهبود عرضه دارو می‌رسیم و چه از نظر تاثیرگذاری و حمایت‌هایی که باید از دارو، پزشکان و بیماران انجام شود تا بهینه‌تر شود و سهم بیشتری از بازار را بگیرد.

فرم دارو به چه شکل است؟

دو دوز ۱۲۵ و ۲۵۰ میلی‌گرم معادل داروی برند. در فرم قرص دابل اسکور که هر قرص چهار قسمت می‌شود.

قیمت و وضعیت پوشش لوپارکین چطور است؟

٪۷۰ قیمت این دارو تحت بیمه مستقیم است. از این نظر حداقل هزینه برای بیمار خواهد بود.‌ جعبه ۳۰ تایی این دارو ۳۳ هزار تومان است که برای بیمار حدود ۱۰ هزار تومان می‌شود.

برای تولید دیگر داروهای مغز و اعصاب هم برنامه‌ای دارید؟

بله تولید این داروها در مراحل تحقیق و توسعه است. با توجه به شناخت بیشتر پزشکان از محصولات جنرال برند کوثر و اعتمادسازی صورت گرفته در فیلد نورولوژی زمینه‌سازی‌های انجام شده، داروهای جدیدی را در حوزه مغز و اعصاب خواهیم داشت.

در مورد سایر داروهای جدید داروسازی کوثر هم توضیح دهید.

داروسازی کوثر سال‌ها به‌عنوان شرکتی که منحصرا آنتی بیوتیک تولید می‌کرد شناخته می‌شد اما از سال ۹۵ و با تغییرات مدیریتی صورت گرفته و حضور جناب آقای دکتر دبیرسیاقی به‌عنوان مدیرعامل مجموعه، کوثر به تولید انبوه محصولات جنرال وارد شد که با موفقیت‌های بسیاری نیز همراه بود و چند داروی ویژه نظیر وارنیکلین(ترک سیگار)، داپیکو (درمان زودانزالی)، پنتوپرازول (ضد رفلاکس)، بیزوپرولول (کنترل فشار خون) از پرفروش‌ترین جنرال‌های بازار شدند.

در حال حاضر نیز محصولات جدیدی به سبد دارویی ما اضافه شده است. کوثر نخستین تولیدکننده پتاسیم کلراید آهسته رهش است‌. سال قبل این دارو که برای رفع مشکل هایپوکالمی بکار می‌رود، دچار کمبود کشوری شد و واردات فوریتی آن انجام شد. اواخر سال قبل این دارو را تولید کردیم و امسال برنامه مفصلی برای معرفی آن به جامعه پزشکی داریم. همچنین داروی ریفاکسیمین به‌عنوان آنتی‌بیوتیک اختصاصی دستگاه گوارش که جذب سیستمیک ندارد و برای اسهال مسافرتی، انسفالوپاتی کبدی و IBS کاربرد دارد را هم تولید کرده‌ایم. به‌زودی داروی سیپروفلوکساسین آهسته رهش با دوزهای ۷۵۰ و ۱۰۰۰ میلی‌گرم را هم برای اولین بار در ایران خواهیم داشت. همچنین در حال تکمیل سبد آنتی بیوتیک‌های خود با خانواده ماکرولیدها فلوروکینولون‌ها هستیم.

وضعیت واحد بازاریابی داروسازی کوثر چطور است؟

حقیقت امر این است که قبلا در شرکت‌های ایرانی نگاه به بازاریابی گسترده و دقیق نبود و منحصرا در ۳-۴ شرکت اول ایران و شرکت‌های مولتی نشنالی که در ایران شعبه داشتند، خلاصه می‌شد اما طی چند سال اخیر به این حوزه تا حدودی اعتماد شده است و ارزیابی‌ها رو به رشد است چرا که بازاریابی در واقع هزینه نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است که بدون آن، امکان ایجاد نام تجاری توانمند و تصویر ذهنی مثبت، کسب شهرت و اعتبار، تامین رضایت مشتریان و بطورکلی موفقیت کسب‌وکار وجود ندارد. به کمک بازاریابی است که منابع محدود به بهترین صورت ممکن به مصارف بهینه یعنی تامین نیازهای در حال تغییر مخاطبین اختصاص می‌یابد. بازاریابی در داروسازی نیز شرایط ویژه‌تری دارد چرا که در بازاریابی دارویی عمدتا مشتری پزشک است و تصمیم‌گیرنده اوست اما خریدار یا داروخانه است یا بیمارستان. پرداخت‌کننده نیز خیلی وقت‌ها مصرف‌کننده نهایی نیست و بیمه‌ها پرداخت‌کننده هستند. در این بین واسطه‌ای به نام شرکت پخش نیز وجود دارد که حکم شریک تجاری شما را دارد و به ندرت ارتباط مستقیمی با مصرف‌کننده نهایی خواهید داشت. همچنین این بازار به شدت قانون‌گذاری شده است و تحت هر شرایطی نمی‌توانید تولید داشته باشید، تبلیغ کنید و به فروش برسانید.

هم‌اکنون با توجه به مشکلات تامین نقدینگی و کمبود مواد اولیه، بعضی از داروها مانند آموکسی سیلین که داروسازی بیشترین سهم بازار از آن را داراست، تبدیل به داروهای حیاتی می‌شوند و فروش برخی داروها هم به شکل کاذبی افزایش می‌یابد که این وضعیت ناشی از نگرانی از بحران کمبود است که باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش فروش این داروها می‌شود. در چنین شرایطی داروهایی که حیاتی به حساب نمی‌آیند و sporadic هستند، شرایط فروششان سخت‌تر می‌شود و اینجاست که بازاریابی پویا می‌تواند کلید حل مشکلات شود. به همین دلیل باید برنامه بازاریابی اختصاصی برای هر دارو به صورت مجزا تعریف و عملیاتی شود.

خوشبختانه با حمایت‌ها و اعتمادی که در هیات مدیره و راس آن مدیریت عامل مجموعه کوثر از واحد بازاریابی شده است، روز به روز در حال گسترش فعالیت‌ها و تقویت نیروهای انسانی‌مان هستیم و در حال حاضر نیز یک تیم جوان و متخصص به صورت مستقل در حال کار روی داروها و اهداف بازاریابی هستند.

داروسازی کوثر در حوزه بازاریابی و تبلیغات چقدر به سمت استفاده از ابزارهای جدید مانند شبکه‌های اجتماعی و بطورکلی فضای مجازی رفته است؟

همانطور که عرض کردم، بازار دارویی بازار خاصی است و در خیلی از مواقع به‌دلیل قوانین حاکم، امکان ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده نهایی وجود ندارد و یا نمی‌توان از هر متدی برای تبلیغ در فضای عمومی استفاده کرد اما برای بعضی از داروها که شرایط OTC دارند، و یا نیاز به فالو کردن بیماران و حمایت گسترده از آنها است، از روش‌های DTC استفاده می‌شود که مستقیما و بی‌واسطه مردم را مخاطب خود قرار می‌دهند. در هر دو این حالت‌ها، استفاده از ابزارهای دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند تا با سریع‌ترین زمان و حداقل هزینه، بتوان بیشترین تاثیرگذاری را داشت. در فضای رقابتی، کالا به حد کافی وجود دارد و این تعداد مخاطبین است که تعیین‌کننده می‌شوند. شاید در گذشته، این شرکت‌ها بودند که برای مردم و پزشکان کمین می‌کردند تا با دادن اطلاعات و ارقام آنها را به سمت خوب جذب کنند اما اکنون به برکت قابلیت‌های اینترنت، این خود پزشکان و بعضا مردم هستند که به شکارچی‌های قابلی تبدیل شده‌اند و محصولات خوب را شناسایی می‌کنند. پس هرچه در این فضا بیشتر فعال باشی، شانس شکار شدن‌ات بیشتر خواهد بود!

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
 
کد مطلب : ۱۹۲۸۵
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۰
۰
 
 

ارسال
 
گروه های خبری :