جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸ ,23 August 2019
 
 
امسال وزارت بهداشت لیستی را منتشر کرد که طبق آن صداوسیما نباید کالاهای آسیب‌رسان را تبلیغ کند
سرپیچی صداوسیما از قانون با تبلیغ علنی کالاهای آسیب‌رسان به سلامت!
 
صداوسیما حداقل در ۱۶ مورد از لیست ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سرپیچی کرده و از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون اقدام به تبلیع این کالاهای ممنوعه کرده است.
 
به گزارش فانا، صداوسیما نمی‌تواند از درآمد و سودهای کلان حاصل از تبلیغاتش بگذرد؛ قطعیت این گزاره در تکرار معنا پیدا می‌کند. آذرماه سال گذشته بود که به‌دنبال انتقاد گروه زیادی از کارشناسان موافق با حذف کنکور نسبت به حجم بالا و عجیب تبلیغات موسسات کنکوری در رسانه ملی، صداوسیما در بخش‌نامه‌ای مهم به شبکه‌های مختلف تلویزیونی دستور داد، تبلیغات مؤسسات کنکوری در شبکه‌های مختلف تلویزیون به نصف کاهش یابد. این در حالی بود که این تبلیغات تقریبا تمام شبکه‌ها را در برگرفته بود و درآمد حاصل از آن نجومی بود اما حالا ۷ ماه از صدور آن بخش‌نامه گذشته و این برنامه‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده که به همان میزان قبل و شاید هم بیشتر در حال پخش است.

همزمان در سال جدید وزارت بهداشت لیستی را منتشر کرد که طبق آن صداوسیما نباید کالاهای آسیب‌رسان را تبلیغ کند که این لیست در سه بخش فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده مصرف، فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها، روغن‌ها، سایر اقلام خوراکی، دخانیات و کالاهای آرایشی تقسیم‌بندی و به جزییات کالاهای ممنوعه نیز اشاره شده است اما پیگیری‌های «خبرآنلاین» نشان می‌دهد که صداوسیما حداقل در ۱۶ مورد از این لیست سرپیچی کرده و از ابتدای فروردین ماه امسال تاکنون اقدام به تبلیع این کالاهای ممنوعه کرده است. پیش از این نیز صداوسیما با تبلیغ کرم حلزون، تقویت‌کننده‌های مو برای رویش دوباره، سردوشی که فشار آب را چندبرابر می‌کند و .. نشان داده بود که هیچ نظارتی بر محصولاتی که تبلیغ می‌کند ندارد و تنها به سود و درآمد حاصل از آن بسنده می‌کند.

تبلیغ کدام کالاها از صداوسیما ممنوع است؟
براساس اعلام وزارت بهداشت لیست کالاهای ممنوعه به شرح زیر است:

فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده مصرف: تبلیغ انواع سوسیس و کالباس با گوشت و مرغ با درصدهای مختلف، ژامبون، انواع ساندویچ و پیتزای دارای سوسیس و کالباس و ژامبون و پیتزای منجمد آماده طبخ شامل انواع ساندویچ حاوی سوسیس و کالباس، انواع سمبوسه و فلافل آماده‌شده با روش غوطه‌وری در روغن و پنیر پیتزای پروسس

فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها: تبلیغ انواع نوشابه گازدار با قند یا بدون قند، نوشابه گازدار طعم‌دار یا بدون طعم، رنگی و بدون رنگ، کم‌کالری، سبک (لایت، زیرو و...) و میوه‌ای، نوشابه انرژی‌زا و ورزشی، نوشیدنی مالت (ماءالشعیر) طعم‌دار، انواع نوشیدنی‌های میوه‌ای گازدار و بدون گاز با محتوای آب‌میوه ۲۵ درصد و کمتر، آب‌میوه‌ها، نکتارهای میوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای گازدار، نوشیدنی‌های میوه‌ای بدون گاز، انواع شربت و نوشیدنی‌های غیرمیوه‌ای و تزئینی، انواع فرآورده‌ها از جمله فرآورده‌های مایع، منجمد و پودری در هر نوع بسته‌بندی و انواع پودر نوشیدنی فوری ممنوع است.

روغن: تبلیغ انواع روغن مصرفی (منظور از آن روغن‌های نیمه‌جامد مصرفی صنایع و خانوار است)

سایر اقلام خوراکی: تبلیغ انواع سس پرچرب (مایونز، سس سالاد و سس سفید) با چربی بیش از ۳۰ درصد (سس هزارجزیره، سس فرانسوی، سس تارتار، سس ایتالیایی و...) به جز نوع کم‌چرب و کاهش‌یافته، انواع فرآورده‌های سرخ‌شده در روغن بر پایه سیب‌زمینی و غلات (چیپس سیب‌زمینی و غلات) شامل چیپس برگه و چیپس خلالی، سیب‌زمینی سرخ‌شده در روغن و فرآورده‌های سرخ‌شده بر پایه سیب‌زمینی و غلات و حبوبات، انواع فرآورده حجیم‌شده بر پایه ذرت و فرآورده‌های حجیم‌شده بر پایه بلغور و آرد غلات، شیرینی‌های تر، فرآورده‌های کاکائویی مانند شکلات صبحانه (نوتلا)، انواع دراژه، فرآورده کاکائویی با مغزی ویفر، انواع تافی میوه‌ای و غیرمیوه‌ای و طعم‌دار و انواع آبنبات

دخانیات: سیگار و محصولات دخانی

کالاهای آرایشی: تبلیغ فرآورده‌های آرایشی رنگی پوست و مو شامل انواع رژلب، ریمل، کرم‌پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ مو، انواع فرآورده‌های برنزه‌کننده پوست، انواع محصولات آنتی‌سلولیت و لاغرکننده موضعی، فرآورده‌های صاف‌کننده، فرکننده و کراتینه‌کننده مو

رویکرد صداوسیما در تبلیغات: پول، پول و پول
صداوسیما اما با بی‌توجهی به این لیست ممنوعه، اقدام به تبلیغ برخی کالاهای آسیب‌رسان می‌کند. از فروردین ماه امسال تاکنون صداوسیما حداقل ۱۶ کالای آسیب‌رسان را تبلیغ کرده که به‌نظر می‌رسد کمیت (سود حاصل از این تبلیغات) را فدای کیفیت کرده است.

در ادامه کالاهای آسیب‌رسانی را می‌بینید که در ۴ ماهه اخیر در صداوسیما تبلیغ شده است:
 


زور هیچ نهادی به صداوسیما نمی‌رسد؟
اولین‌بار نیست و با این رویه احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود؛ تبلیغاتی که در صداوسیما پخش می‌شود و نه تنها برخی از آنها مجوز ندارد که هیچ نظارتی هم بر کیفیت و راستی‌آزمایی آنها نمی‌شود. جدیدترین مصداق آن‌هم سردوشی بود که ادعا می‌کرد فشار کم آب با عبور از این سردوش بسیار زیاد می‌شود و مردم دیگر مشکلی با فشار آب کم نخواهند داشت. این در حالی است که بسیاری از شهروندانی که این محصول را خریده بودند، ادعا می‌کردند هیچ تغییری در فشار آب ایجاد نشده است. در واقع سر شهروندان کلاه رفته بود و سودش نصیب صداوسیما شده بود. سوالی که مطرح می‌شود این است که با وجود قوانینی در این زمینه، چرا صداوسیما مانند یک رسانه خودمختار عمل می‌کند و نه تنها زیر بار قوانین نمی‌رود که هیچ نهادی هم بر آن نظارت نمی‌کند؟
 
کد مطلب : ۲۰۸۲۱
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۸
۰
 
مرجع : خبر آنلاین
 

ارسال
 
گروه های خبری :