دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ ,23 September 2019

شناسایی ویروس‌های مُسری با استفاده از تلفن هوشمند

محققان دانشگاه آریزونا موفق به ساخت دستگاهی شده‌اند که با استفاده از تلفن هوشمند و یک تراشه میکروفلوئیدی کاغذی ویروس‌های مسری را سریع شناسایی می‌کنند.

به گزارش فانا، ویروس‌ها به میزان بسیار اندک و حدود ۱۰ ذره هم می‌توانند مسری و خطرناک باشند. به ویژه نورووریروس‌ها که بیماری‌های ناشی از آنان بسیار شایع است.ویروس‌ها به سرعت در آب پخش می‌شوند. دستگاه‌های کنونی برای تشخیص نوروویروس به تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و طیف وسیعی از میکروسکوپ‌ها، طیف‌سنج ها و لیزرهای پیشرفته و گران‌قیمت نیاز دارند که تابش و طول موج نور را اندازه‌گیری کنند.

محققان دانشگاه آریزونا به منظور شناسایی ویروس‌ها حتی در سطح کم روشی را توسعه داده‌اند. در این روش از یک ورق کاغذ و تلفن هوشمند استفاده می‌شود. ساختار فیبری کاغذ به گونه‌ای است که بدون نیاز به پمپاژ و به صورت خودکار ، آب را پخش می‌کند. در این روش برای جلوگیری از تاثیر اثرات تداخل نور از ذرات فلوروسنت استفاده می‌شود و به جای اندازه‌گیری شدت نور از شمارش ذرات فلوروسنت استفاده می‌شود.

در این روش به یک طرف تراشه میکروفلوئیدی کاغذی آب و به انتهای دیگر نانوذرات فلوروسنت پلی استایرن اضافه می‌شود. هریکی از این ذرات فلورسنت به آنتی بادی‌های جنگنده با ویروس متصل می‌شوند. اگر نوروویروس‌ها در آب وجود داشته باشند، آنتی بادی‌ها به آن حمله می‌کنند و ذرات فلوروسنتی که به آنان متصل شده‌اند، تجمع می‌یابند و به راحتی با استفاده از میکروسکوپ‌های تلفن هوشمند قابل شناسایی هستند.

این روش بسیار ساده و ارزان‌قیمت است و می‌توان با آن ویروس‌ها را به راحتی شناسایی کرد.

نتایج این مطالعه در نشریه ACS Omega منتشر شده است.

کد مطلب : ۲۲۰۰۸