دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ,17 January 2022
 
 
کشمیری در گفت‌وگو با فانا:
نیک آسا فارمد؛ پیشرو در تولید مکمل‌های خاص
 
شرکت نیک آسا فارمد یکی از شرکت‌های نوظهور و تازه تاسیس در بازار دارو و مکمل ایران است که طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و با توجه به برنامه‌هایی که دارد به نظر می‌رسد آینده روشنی را هم در پیش روی خود دارد.
 
در حاشیه نهمین همایش و نمایشگاه طلای سبز با مدیرعامل شرکت نیک آسا فارمد گفت‌وگویی داشتیم که متن کامل آن به شرح زیر است:

ابتدا به صورت کامل خودتان را معرفی بفرمایید و توضیحاتی درباره شرکت نیک آسا فارمد ارائه دهید.
 
سیدمحمد کشمیری هستم حدود 10 سال است که در صنعت دارو کار می‌کنم. در شرکت‌های مختلفی سمت‌های مختلفی مانند مدیرعامل، قائم مقام مدیرعامل، عضو هیات مدیره و ... داشتم و از چهار سال پیش تصمیم گرفتیم که برند خودمان را فعال کنیم. با ترکیبی از جوان و باتجربه، دوستانی را کنار هم جمع کردیم و شرکت داروسازی نیک آسا فارمد را راه‌اندازی کردیم. بخش تحقیق و توسعه ما فوق‌العاده خوب و پویا و فعال عمل کرده است بطوریکه طی تنها سه سال برای حدود 110 محصول دارو و مکمل، پروانه گرفتیم که به نوعی رکورد محسوب می‌شود. می‌خواهیم این بالقوه بودن را به بالفعل تبدیل کنیم. مشکلات مختلفی در زمینه تولید، توزیع و صادرات وجود دارد به ویژه در زمینه صادرات. ما در 8 کشور محصولاتمان را ثبت و ارسال کردیم. در تعدادی از کشورها هم فعلا فقط محصولاتمان را ثبت کردیم یا در حال ثبت هستیم. برای اولین بار محصول شرکت مرک آلمان به نام Liptruzet را که ترکیب آتورواستاتین و ازتیمایب است را در ایران با برند لیپزیپ (Lipzib) تولید و در چهار دوز در بازار عرضه کردیم. در زمینه تولید محصولاتی برای افزایش عملکرد سیستم ایمنی به ویژه بعد از شیوع کرونا کار کردیم و خاص‌ترین ترکیبی که در بخش تحقیق و توسعه به آن دست یافتیم، ترکیب ویتامین‌های گروه ب به علاوه چند ترکیب گیاهی به خصوص سالسپاری بود و اولین و تنها محصولی که در ایران عرضه شده است که شامل ترکیب ویتامین و ترکیبات گیاهی از جمله سالسپاری است را با برند ایموتامین (Immutamin) تولید و وارد بازار کردیم. همچنین برخی از محصولات که به صورت وارداتی بودند را بومی‌‎سازی کردیم و جلوی واردات آنها را گرفتیم. محصولاتی خوبی که برای شرکت‌های آلمانی و ایتالیایی بوده است. از جمله آنها می‌توانم به ويتالایزین (Vitalyzin) و سیدرولیپ (Sidrolip) اشاره کنم که در زمینه طعم، کیفیت و نوع بسته‌بندی قابل رقابت با محصولات خارجی هستند. سال قبل حدود 2 میلیون دلار صادرات داشتیم و امسال هم صادرات خوبی داشتیم اما متاسفانه در زمینه صادرات مشکلات زیادی وجود دارد. در تحریم‌ها در زمینه بازگشت ارز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.






 
به کدام کشورها صادرات داشتید؟
 
در چند سال اخیر به افغانستان، عراق، تاجیکستان، اوکراین، گینه، ونزوئلا و آذربایجان صادرات داشتیم. در چند کشور آفریقایی، شیلی، برزیل و روسیه هم در حال ثبت محصول هستیم. همانطور که می‌دانید پروسه ثبت دارو در کشورهای دیگر فوق‌العاده سخت، هزینه‌بر و پیچیده است.
 
پیش‌بینی شما برای صادرات امسال چقدر است؟
 
امسال تاکنون 2.3 میلیون دلار صادرات داشتیم و امیدواریم تا پایان امسال از مرز 3 میلیون دلار هم عبور کنیم اما پیش‌بینی ما این بود که به 5 میلیون دلار برسیم چون پتانسیل خوبی داریم. هم‌اکنون نیز سفارش و مشتری برای صادرات داریم اما مساله بازگشت ارز برای ما اهمیت زیادی دارد و در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستیم. کیفیت همیشه برای ما بسیار مهم بوده است. سعی می‌کنیم محصولاتمان را به هر قیمتی و با هر شرایطی وارد بازار نکنیم بلکه حتما کیفیت را رعایت کنیم. امیدواریم با کمک‌هایی که می‌شود و حمایت از تولید، بتوانیم خطوط جدیدی را به خطوط فعلی اضافه کنیم و محصولات جدیدتری به بازار عرضه کنیم و تعداد پرسنل بیشتری را مشغول به کار کنیم. بعد از اینکه شرکت نیک آسا فارمد را به شرایط پایداری رساندیم، برای توسعه کسب‌وکارمان یک شرکت پخش سراسری به نام آوا دارو را به مجموعه خودمان اضافه کردیم. در ادامه شرکتی را برای تولید قوطی، قطره‌چکان، درب، ظروف و ... به نام نیک آسا پلیمر راه‌اندازی کردیم و فضایی را هم در اشتهارد به تولید آن اختصاص دادیم. همچنین شرکتی را با نام نیک آسا مهام برای تولید جعبه‌های محصولاتمان ایجاد کردیم. در زمینه آنالیز هم شرکتی را به نام نیک آسا آزما تاسیس کردیم که در تلاش هستیم آن را به آزمایشگاه مرجع تبدیل کنیم. سعی می‌کنیم کسب و کار خود را توسعه داده و زنجیره تولید خودمان را کامل کنیم. تیم ما ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها است.
 
تعداد پرسنل شرکت چند نفر هستند؟
 
هلدینگ حدود 500 نفر پرسنل دارد. خیلی تلاش کردیم که امسال بزرگتر شده و به 700 نفر برسیم اما متاسفانه مشکلات عدیده است و وضعیت اقتصادی سخت و طاقت‌فرسا و مسائلی مانند نوسان شدید نرخ ارز هم دست و پاگیر شده است. وقتی هم بخواهیم کار کنیم با مشکلاتی مانند مالیات، بیمه و ... مواجه می‌شویم که گریبان‌گیر همه شرکت‌های تولیدی هستند.
 
از 110 پروانه محصولی که دارید، چه تعداد مربوط به دارو و چه تعداد مربوط به مکمل است؟
 
حدود 30 پروانه مربوط به دارو و حدود 70 پروانه نیز مربوط به مکمل است و مابقی هم محصولاتی هستند که به تدریج به سبد ما اضافه می‌شوند.
 
هم‌اکنون چند خط تولید فعال دارید؟
 
خطوط مایعات و جامدات هم‌اکنون فعال هستند. در زمینه ویال هم مشتری داریم و می‌خواهیم خطوط جدیدی را به خطوط فعلی اضافه کنیم. به دنبال این هستیم که برای طرح توسعه دو کارخانه آماده را خریداری کنیم که در حال مذاکره هستیم و هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
 
محصولات شما بسته‌بندی‌های جالب و جذابی هم دارد. این موضوع علت خاصی  دارد؟ چون یکی از نقاط ضعف صنعت داروسازی و مکمل ایران بسته‌بندی است.
 
در 10 سالی که تجربه داشتم که 6 سال آن در شرکت‌های دیگر بود، ضعف در زمینه بسته‌بندی را مشاهده کردم. می‌دیدم که خیلی از شرکت‌ها روی بسته‌بندی اصلا فکر نمی‌کنند و اهمیتی به آن نمی‌دهند. یک تیم خلاق 5 نفره را در زمینه نوع بسته‌بندی داریم که به صورت ویژه در زمینه فکر می‌کنند، نمونه‌های خارجی را بررسی می‌کنند و آنها را بومی‌سازی می‌کنند تا به یک بسته‌بندی خاص برسیم. مثلا تمام قطره‌های آد، مولتی و فروس که در بازار هستند، محال است نقره‌کوب روی آنها وجود داشته باشد اما روی تمام محصولات ما نقره‌کوب وجود دارد. سعی کردیم جذابیت بسته‌بندی را در محصولاتمان حفظ کنیم. تمام محصولات مکمل ما با برند لاین هلثیکا (Healthica) هستند. این کار جذابیت بسته‌بندی را افزایش می‌دهد. روی همه محصولات ما خط بریل وجود دارد. حتی در زمینه دارو، محصول آزیترومایسین را 9 شرکت در بازار عرضه می‌کنند اما هیچکدام روی بسته‌بندی‌هایشان خط بریل ندارند اما ما حتی روی داروی آزیتروماسین خودمان هم خط بریل داریم. این محصولات ارزان‌قیمت هستند و این نوع بسته‌بندی برای ما هزینه‌بردار است اما ما به خاطر جذابیت بسته‌بندی و اینکه همه محصولاتمان با یک تم مشخص در بازار باشند، این کار را کردیم.
 
البته این کار به نوعی هزینه نیست و سرمایه‌گذاری برای بلندمدت محسوب می‌شود. نظر شما هم همین است؟
 
ما به فکر کار درازمدت هستیم چون برای کوتاه‌مدت وارد بازار نشدیم. سرمایه اصلی نیک آسا فارمد منابع انسانی آن است. منابع انسانی ما هستند که شرکت را از خودشان و مانند خانه خودشان می‌دانند و هر تلاشی می‌کنند تا به پیشرفت شرکت کمک کنند.
 
نکته خاص دیگری هم باقی مانده است؟
 
تنها خواسته ما این است که راه صادرات را برای ما باز کنند و در زمینه اعطای مجوزهای صادراتی کمک و تسهیل کنند.
 
ارز 4200 تومانی در پروسه تولید شما هم وجود دارد؟
 
محصولاتی که ما داریم، هیچکدام مشمول دریافت ارز 4200 تومانی نیستند.
 
پس چه مشکلی برای صادرات آنها دارید؟
 
در زمینه صادرات مکمل‌ها مشکلات کمتر است اما در زمینه دارو، صادرات را به دریافت مجوز منوط کرده‌اند. ما دو بار در 10 سال اخیر دیدیم که به خاطر نیاز کشور، جلوی صادرات دارو گرفته شد و با محدودیت صادرات، سعی کردند کمبودها را جبران کنند. این باعث می‌شود که بازارهای خارجی را از دست بدهیم. سال 1392 بیش از 35 درصد بازار افغانستان برای ایران بود اما هم‌اکنون این سهم به کمتر از 3 درصد رسیده است چون موقعی که ما صادرات را محدود کردیم، افغانی‌ها سراغ پاکستان، کره‌جنوبی، هند و چین رفتند و آنها را جایگزین ما کردند. چون آنها منتظر نمی‌مانند که ما حتما نیاز آنها را برطرف کنیم. ما بستری را برای صادرات فراهم کردیم، هزینه کردیم و وقتی با کشوری قرارداد 5 سال می‌بندیم، متعهد می‌شویم و نمی‌توانیم به راحتی خلاف تعهدمان عمل کنیم در غیر این صورت باید تاوان بدهیم. عدم ثبات در قوانین باعث می‌شود بازارهای خارجی را از دست بدهیم. بعضا هم پیش می‌آید که سلیقه‌ای تصمیم‌گیری می‌شود.. امیدواریم که این موارد تسهیل شوند و حمایت شود تا ما برای کشور ارزآوری کنیم و محصولات باکیفیتی را در راستای سلامتی مردم وارد بازار کنیم.
 
صادرات شما فقط مکمل بوده یا دارو هم بوده است؟
 
هم دارو صادرات داشتیم و هم مکمل. در زمینه مکمل قرص کلسیم و شربت مولتی ویتامین، رکورد صادرات را داشتیم. در زمینه دارو هم، صادراتی زیادی در زمینه سیپروفلوکساسین داشتیم. سوسپانسیون آموکسی سیلین، قرص سرماخوردگی، قرص استامینوفن، کپسول آموکسی سیلین و آزیترومایسین هم صادرات داشتیم و هم‌اکنون برای صادرات سفکسیم سفارش صادرات داریم.
 
محصولات جدیدی هم در راه دارید؟
 
برنامه داریم که حدود 11 محصول جدید را تا پایان امسال به بازار عرضه کنیم. برای سال آینده هم دو ترکیب جدید را برای رونمایی داریم که بعدا جزئیات آنها را اعلام خواهیم کرد. محصولی هم داریم به نام پانادین-سی که ترکیب قرص سرماخوردگی و ویتامین سی است و برای اولین بار شرکت نیک آسا فارمد آن را تولید و وارد بازار ایران کرد. این محصول را شخصا از شرکت مرک آلمان به ایران آوردم و در اینجا آن را فرموله و تولید کردیم و بعد از ما سه شرکت دیگر هم وارد بازار شدند اما ما اولین شرکت بودیم. قبلا پزشکان مجبور بودند که ویتامین سی و قرص سرماخوردگی را به صورت جداگانه برای مردم تجویز کنند. ما با عرضه این محصول ترکیبی کار پزشکان و مردم را راحت کردیم و هر دو محصول را در یک محصول به نام پانادین-سی عرضه کردیم.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
 
کد مطلب : ۴۰۰۰۳
جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۷
۰
 
 

ارسال
 
گروه های خبری :