شنبه ۴ تير ۱۴۰۱ ,25 June 2022
 
 
مصطفوی‌پور در گفت‌وگو با فانا:
لیوسا فارمد پارسه؛ بازیگر جدید و نوآور بازار محصولات آرایشی و بهداشتی ایران
 
مدیرعامل شرکت لیوسا فارمد پارسه گفت: ذهنیت اشتباهی در برخی از سیستم‌های حمایتی وجود دارد که فقط باید از صنایع هایتک حمایت کرد این در حالیست که بخشی از حمایت‌ها باید معطوف به صنایع زودبازده و گسترش کسب‌وکارهای این حوزه شود.
 
مهرداد مصطفوی‌پور در حاشیه دومین کنگره و نمایشگاه بین‌المللی ایران بایو در گفت‌وگو با خبرنگار فانا توضیح داد: شرکت لیوسا فارمد پارسه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر شیراز راه‌اندازی شده است. این شرکت رسما در اوایل سال 1400 ثبت شد اما به صورت کاملا سریع و چابک و فقط طی شش ماه نیروها را استخدام کردیم، تجهیزات را کامل کردیم، تمام مجوزهای لازم را گرفتیم و قراردادهای تولید را نیز بستیم. رویکرد لیوسا فارمد در مرحله اول خدمت‌محوری است، چرا که دنیای صنعت امروز در تمامی حوزه‌ها به سمت صنایع خدماتی رفته است، یعنی الزامی نیست اگر کسی قصد تولید دارد، حتما فضای بزرگی را با تعداد زیادی نیروی انسانی به کار بگیرد و می‌تواند تمامی این اقدامات را برون‌سپاری کند. در این صورت هم هزینه‌های تولید کاهش می‌یابد و هم می‌توان شبکه‌سازی و هم‌افزایی کرد.
 
وی افزود: در لیوسا فارمد پارسه از مرحله صفر یک ایده تا تولید آن انجام می‌شود. شاید فعالیت ما رنگ و بوی شتابدهی داشته باشد اما فعلا شتاب‌دهنده نیستیم اما تلاش می‌کنیم که این اتفاق هم محقق شود. در لیوسا فارمد فضای استقرار در اختیار سفارش‌دهنده، متقاضی و مشتری گذاشته می‌شود، زیرساخت آزمایشگاهی و خدمات تحقیق و توسعه، فرمولاسیون، آزمون‌ها و مشاوره‌های فنی و تخصصی در نهایت تولید انجام می‌شود، آن هم تولید به صورت قراردادی برای سایر شرکت‌ها مخصوصا کسب‌وکارهای نوپا. حوزه تمرکز لیوسا فارمد به صورت تخصصی محصولات آرایشی و بهداشتی است و شاید یکی از معدود شرکت‌های نوآور و جوان در این زمینه باشد‌.
 
وی گفت: تصمیم گرفتیم به چند دلیل در شیراز به عنوان ناحیه بکر و کلانشهر جنوب کشور این فعالیت را شروع کنیم. یکی اینکه استان فارس منابع طبیعی و پتانسیل زیادی در حوزه آرایشی و بهداشتی دارد و دیگر اینکه به دنبال تمرکززدایی از تهران و البرز بودیم چرا که امروز بسیاری از تیم‌ها و شرکت‌های استانی ناچارند برای انجام کارهای خود به استان‌های تهران یا البرز مراجعه کنند اما ما تصمیم داریم این خدمات را در شیراز و در ناحیه جنوب کشور به شرکت‌ها ارائه دهیم. تصمیم گرفتیم از همان ابتدا نیروهای جوان را بکار بگیریم و به صورت تخصصی کار کنیم. برگ برنده و مزیت رقابتی که ما در لیوسا فارمد و محصولات خروجی آن قائل هستیم، تحقیق و توسعه و فرمولاسیون است و ارزش افزوده واقعی نیز در همین جاست. چرا که متاسفانه غالب برندهای معروف و پرطرفدار آرایشی داخلی وقتی به تولید انبوه می‌رسند، کیفیت آنها دچار افت می‌شود. پس هر چقدر در حوزه تحقیق و توسعه زمان و هزینه صرف کنیم، تبدیل به ارزش افزوده می‌شود چون حوزه آرایشی و بهداشتی حوزه خاصی است که مردم انتظار دارند مستقیما تاثیر محصولات آن را روی ظاهر خود ببینند و با حوزه‌های دارویی و واکسن متفاوت است. بنابراین اگر روی کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی کار شود، قطعا تقاضا برای آنها افزایش خواهد یافت.
 
مدیرعامل شرکت لیوسا فارمد پارسه گفت: حوزه آرایشی به دو دسته زیبایی و بهبوددهنده تقسیم می‌شود که تمرکز ما روی فرآورده‌های آرایشی بهبوددهنده و تکمیل‌کننده است که بیشتر از محصولات زیبایی به حوزه دارویی نزدیک است. شالوده لیوسا فارمد مبتنی بر علم شیمی ‌و داروسازی است و از این جنبه وارد حوزه آرایشی می‌شویم. تلاش ما این است که با ارایه سبدی کامل از محصولات وارد بازار شویم. مطالعات گسترده‌ای هم روی بازار آرایشی کشور انجام دادیم چون متاسفانه در این حوزه مانند حوزه دارو آمارنامه وجود ندارد. در این حوزه مشکل نقص داده و اطلاعات نداریم بلکه مشکل پراکندگی داده‌ها و اطلاعات است. آمار و ارقام در این حوزه خام است و در فرمول تحلیلی خاصی قرار نگرفته است. برای تحقق این موضوع، نیاز به ایجاد آگاهی و خلق مشتری بالقوه، ایجاد علاقه و خلق مشتری بالفعل، امکان ارزیابی محصولات توسط مشتری و در نهایت خرید محصول است.
 
مصطفوی‌پور با انتقاد از عملکرد برندهای معروف آرایشی و بهداشتی فعال در بازار ایران گفت: برخی از این شرکت‌ها تنها روی یکی از محصولات خود تمرکز می‌کنند و کل بازار آنها می‌شود همان محصول و به همین وضعیت هم قانع می‌شوند و از توسعه محصولات دیگر و افزایش کیفیت محصولات فعلی نیز غافل می‌شوند. ضمن اینکه شرکت‌های آرایشی ایرانی در زمینه برندینگ و مارکتینگ حرفه‌ای و اصولی نیز بسیار ضعیف ظاهر شدند. شاید ظاهر حوزه مارکتینگ محصولات آرایشی در ایران زیبا شده اما باطن آن هنوز کاملا سنتی است. این در حالیست که دوران فروش التماسی و بازاریابی‌های ناقص و چریکی گذشته و مردم برای خرید یک محصول آرایشی باید نسبت به کیفیت آن محصول قانع شوند. پس شروع قوی و اصولی خیلی مهم تر از شروع به هر قیمتی هست، چون برند از همان ابتدا آسیب می‌بیند، لذا نباید تمرکز را صرفا روی تولید گذاشت، چون صرفا بلد بودن تولید کافی نیست، و باید از ابتدا بررسی کرد که فردای حضور در بازار، سرنوشتش چیست. تارگت باید تقاضای مردم باشد، نه صرفا چیزی که ما بلدیم.
 
او شرایط فعلی بازار آرایشی و بهداشتی ایران را هم فرصت دانست و هم تهدید و خاطرنشان کرد: در حال حاضر که واردات محصولات آرایشی و بهداشتی به کشور ممنوع شده، یک فرصت برای این صنایع وجود آمده است تا بتوانند در خلا رقیب خارجی، بازار خود را بدست بیاورند و توسعه پیدا کنند اما اگر از این فرصت برای افزایش کیفیت استفاده نشود، فردا روزی که این ممنوعیت برداشته شود سیل واردات محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی، این صنعت را له خواهد کرد. ضمن اینکه همین الان هم محصولات خارجی به صورت قاچاق وارد می‌شوند و بخش قابل توجهی از بازار را در اختیار دارند.
 
مدیرعامل شرکت لیوسا فارمد پارسه توضیح داد: اغلب پروژه‌هایی که قراردادهای آنها را بستیم از مرحله فرمولاسیون است و پس از اتمام فرمولاسیون، مجوز تولید آنها را هم خودمان می‌گیریم و حتی تا مرحله بسته‌بندی و انبارش نیز پیش می‌رویم اما وارد مرحله پخش محصول نمی‌شویم. در حال حاضر ۴ محصول آماده تولید و ۹ محصول هم در مرحله فرمولاسیون داریم. ضمن اینکه در آینده نزدیک با برند لیوسا فارمد نیز که برند مختص خودمان است، وارد بازار خواهیم شد و البته در زمینه‌های پخش، مارکتنیگ و برندینگ نیز دارای شبکه جوان و با پتانسیلی هستیم، خودمان هم قائل به برون‌سپاری هستیم و به دنبال چاق کردن سازمانی لیوسا فارمد نیستیم.
 
مصطفوی‌پور تاکید کرد: بسیار علاقه داریم که با سیستم دانشگاهی هم در ارتباط باشیم اما متاسفانه دانشگاه‌ها قوانین دست و پاگیری دارند و نمی‌توان به راحتی با آنها همکاری کرد. اگر در دانشگاه طرح پژوهشی داشته باشید، کلیه حقوق مادی و معنوی آن متعلق به دانشگاه است که با چنین شرایطی هیچکس حاضر به کار و تولید آن ایده نخواهد بود. ضمن اینکه تولید کاری نیست که بتوان آن را در حاشیه سایرکارها انجام داد و اساتید دانشگاهی علاقه‌مند به ورود به این حوزه هستند باید عملا کار آموزشی را کنار بگذارند و از حق‌التدریس‌های دانشگاهی صرف‌نظر کنند و بعد وارد تولید شوند. کسی که حاشیه امن داشته باشد، نمی‌تواند کار تولید کند. باید ریسک کند و ریسکش را هم بپذیرد.
 
وی تصریح کرد: به نظر من اگر در تحقیق و توسعه صنعت آرایشی و بهداشتی سرمایه‌گذاری شود و وقت بیشتری گذاشته شود ولو محصول دیرتر اما به صورتی متفاوت وارد بازار شود، بهتر است از اینکه محصول بدون هیچ تفاوتی با محصولات موجود در بازار و سریع وارد بازار شود. مثلا در حال حاضر ده‌ها نوع مرطوب‌کننده یا ضدآفتاب ایرانی در بازار وجود دارد که هیچ تفاوت خاص و متمایزکننده‌ای با هم ندارند.
 
او با بیان اینکه روی فروش محصولات آرایشی و بهداشتی در فضای مجازی هیچ نظارتی وجود ندارد، افزود که نکته مثبتی که در زمینه عملکرد سازمان غذا و دارو در حوزه آرایشی و بهداشتی وجود دارد، تفویض امور این محصولات به دانشگاه‌های تیپ یک است و معاونت‌های غذا و داروی استان‌ها می‌توانند خیلی سریع به امور این حوزه رسیدگی کنند و این تفویض حداقل میبایست در حوزه‌های طبیعی، سنتی، مکمل و ملزومات دارویی نیز انجام شود و از حجم بالای پرونده‌های در نوبت کارشناسی در سازمان مرکزی غذا و دارو کاسته شود. ما نیز در همین راستا امیدواریم بتوانیم به عنوان آزمایشگاه مجاز همکار آرایشی و بهداشتی در جنوب کشور فعالیت کنیم.
 
مصطفوی‌پور اظهار کرد: فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی در دنیا وارد بازار شده‌اند که حالت پچ پوستی دارند که اصلا در ایران وجود ندارند یا محصول دیگری که با فرم‌های جدید قابل مصرف هستند و اگر واردات آزاد شود این محصولات می‌توانند بخش عمده بازار ایران را بگیرند. در راستای حمایت‌های دانش‌بنیان‌محور که سیستم و دولت ارائه می‌کند، مشکلی که داریم این است که بیشتر حمایت‌ها معطوف به برخی حوزه‌های خاص هایتک مانند آی‌تی و بیوتکنولوژی است و هر کاری به غیر از بیوتکنولوژی را در حوزه سلامت هایتک نمی‌دانند و حمایت نمی‌کنند. باید بخشی از این حمایت‌ها هم معطوف به تولید محصولات زودبازده مانند آرایشی و بهداشتی شود که نهادهای مرتبط معمولا می‌گویند این صنایع هایتک نیستند که این روند و ذهنیت اشتباهی است و در سازمان‌های حمایتی مانند ستادهای توسعه معاونت علمی و فناوری و صندوق های نوآوری و شکوفایی و خطرپذیر باید ذهنیت حمایت از صنایع زودبازده جا بیفتد چرا که حوزه سودآور مناسبی مخصوصا برای کسب‌وکارهای نوپا محسوب می‌شود و از این حیث که باعث گردش پول قابل توجه و سریعی در بازار می‌شود، استراتژیک است. محصولات آرایشی و بهداشتی ترکیبات متنوع و مرکبی دارند که متشکل از گیاهی، طبیعی و شیمیایی است. تیم‌های جوان با کدام پول روی داروهای مونوکلونال آنتی‌بادی کار کنند؟ باید از پروژه‌های کوچکتر مانند داروهای ساده، مکمل و یا محصولات آرایشی و بهداشتی شروع کنند تا زودتر به نتیجه برسند و مسیر را یاد بگیرند و وارد بازار شوند و کمر صاف کند تا بعدا بتوانند وارد حوزه‌های بزرگتر شوند.
 
وی در انتها به عنوان توصیه‌ای به تیم‌های نوپا، جوان و دانشجویی تاکید کرد که رمز موفقیت در صنعت از طرفی ممارست و کم نیاوردن، چشم‌پوشی از درآمدهای ثابت و قطعی و امن و تمرکز روی خلق ارزش‌های اساسی و ریسک‌پذیری و از طرف دیگر ترویج فرهنگ برون‌سپاری، کار گروهی، تخصص‌محوری، سماجت و جسارت و ایجاد فرهنگ شبکه و مشارکت است.

گفت‌وگو از محمدجواد به‌آبادی
 
کد مطلب : ۴۰۷۹۱
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۰
۰
 
 

ارسال
 
گروه های خبری :