يکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ ,29 May 2022
 
 
کلانتر در گفت‌وگو با فانا:
نیروی تخصصی برای صادرات دارو نداریم
توسعه صادرات دارو به شرط تغییر سیاست‌های متناقض گذشته
 
مدیرعامل شرکت توسعه بازار آوا فارمد گفت: چندین سال است که سیاست دارویی کشور به سمت کاهش ارزبری رفته و نه افزایش صادرات. هدف این سیاست کاهش واردات و افزایش تولید داخل است و قرار است سهم 97 درصدی تولید داخل دارو به 99 و یا حتی 100 درصد برسد اما این سیاست کلان با سیاست مثبت کردن تراز تجاری داروی کشور متناقض است.
 
آرش کلانتر در گفت‌وگو با خبرنگار فانا با اشاره به اینکه سیاست فعلی حوزه دارو در کشور منجر به سرکوب قیمت‌ها شده که این سرکوب نیز باعث می‌شود که برخی تولیدکنندگان مجبور شوند بعضا از کیفیت محصولات چشم‌پوشی کنند، گفت: در چنین شرایطی دولت به صنعت داروسازی یارانه می‌دهد و دادن یارانه نیز منجر به ممنوعیت و محدودیت‌های صادراتی دارو می‌شود. اگرچه همزمان با ممنوع شدن صادرات رسمی، قاچاق معکوس دارو که همان صادرات غیررسمی دارو است، تشدید می‌شود.

وی گفت: خوشبختانه به نظر می‌رسد این سیاست اشتباه بعد از  حدود یک دهه در حال تغییر است و به نظر می‌رسد مسوولان به جای اینکه مدام به دنبال جلوگیری از واردات دارو باشند به دنبال توسعه صادرات دارو نیز هستند و به جای اینکه صرفا به دنبال بومی‌سازی در صنعت داروسازی باشند به دنبال مثبت کردن تراز تجاری داروی کشور هستند. بد نیست بدانیم که در 30 سال گذشته هرگز تراز تجاری مثبت در حوزه دارو نداشتیم. حوزه دارو و مواد اولیه دارویی حدود 2.5 میلیارد دلار در سال ارزبری دارد. در سال 1399 حدود 200 میلیون دلار صادرات داشتیم که در سال 1400 به کمتر از 100 میلیون دلار یعنی نصف، کاهش پیدا کرد. تیم جدید سازمان غذا و دارو تصمیم گرفته تا صادرات دارو تا 5 سال آینده به 500 میلیون دلار برسد که این هدف خوبی است اما این هدف جز به شرط تغییر سیاست‌های متناقض گذشته قابل تحقق نخواهد بود. هنوز مقاومت‌هایی در مقابل حذف ارز ترجیحی دارو وجود دارد و با وجود این مقاومت‌ها نمی‌توانیم به سمت رونق تولید و توسعه صادرات و دارو برویم.

او با بیان اینکه در زمینه توسعه صادرات دارو، افراد تربیت‌شده و ماهر نقش کلیدی دارند، توضیح داد: در صنعت داروسازی مدیران بازرگانی خوبی تربیت شده‌اند که هم داروساز هستند و هم غیر داروساز اما در 10 تا 15 سال اخیر اصلا مدیر صادرات در صنعت داروسازی تربیت نشده است. مشکل دیگر در راه توسعه صادرات دارو، قوانین بین‌المللی و بازارهای بین‌المللی هستند که شناختی کمی نسبت به آنها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت توسعه بازار آوا فارمد گفت: عراق سالانه 7.5 میلیارد دلار واردات دارو دارد و برای تامین داروهای موردنیاز خود مناقصه بین‌المللی برگزار می‌کند. به جز شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌های دارویی ایران تاکنون هیچ شرکت داروسازی دیگری از ایران وارد این مناقصه نشده است. این در حالیست که ترکیه سهم زیادی در تامین داروی عراق دارد و ما تقریبا این بازار را از دست داده‌ایم. در بازارهای افغانستان، پاکستان و دیگر کشورهای اطراف نیز تقریبا چنین وضعیتی وجود دارد. داروهای ایرانی که به صورت قاچاق معکوس وارد این کشورها شده است، مصرف می‌شوند اما متاسفانه صادرات رسمی چندانی به این کشورها نداریم.

کلانتر اظهار کرد: عدم ثبت داروهای تولید داخل در کشورهای دیگر نیز به دلیل ضعف ما در نداشتن مدیر صادرات کارآزموده و باتجربه است. به عنوان مثال در بازار کشورهای CIS با جمعیت 240 میلیون نفری، هر کشوری قوانین خاص خود را دارد اما شرکت‌های داروسازی ایرانی اصلا قوانین کشورهای مقصد را بلد نیستند و حتی بلد نیستند که اولین درخواست ثبت دارو را به کدام ارگان در کشور مربوطه ارائه دهند. اگرچه افرادی که کار بازرگانی کار کرده‌اند و در زمینه واردات قوی هستند و به مرور کارهای صادراتی را هم یاد گرفته‌اند اما همین افراد نیز اغلب در پرزنت کردن مشکل دارند. بنابراین تربیت آکادمیک و تجربی مدیران صادرات در صنعت داروسازی ضروری است.

وی تاکید کرد: مشکل دیگر صنعت داروسازی کشور در راستای توسعه صادرات، فرسودگی ماشین آلات و رعایت استاندارد‌های GMP است که بعضا عمر ماشین آلات خطوط تولید به بیش از 20 سال هم می‌رسد. البته به شرکت‌های داروسازی دولتی حق می‌دهم که چندان به سمت صادرات نروند چون فقط می‌خواهند به تعهدات تولید خود عمل کنند و چون عمر مدیران این شرکت‌ها نیز اغلب کوتاه است، عملا وقتی برای توسعه صادرات باقی نمی‌ماند.
 
کد مطلب : ۴۱۸۹۸
چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۲
۰
 
 

ارسال
 
گروه های خبری :